دفتر روانشناسی ، عاطفه جهانشیری

سال دوم دانشجوی روانشناسی هستم ، اینها تجربه ی خودم هست تا زمانی که روانشناس بشوم ، و در این عرصه به مردم خدمت کنم

دفتر روانشناسی ، عاطفه جهانشیری

سال دوم دانشجوی روانشناسی هستم ، اینها تجربه ی خودم هست تا زمانی که روانشناس بشوم ، و در این عرصه به مردم خدمت کنم

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دعاهای کودکان بر پایه محتوا به بخش های زیر تقسیم می شوند:

الف) دعاهای دوستانه که درباره خانواده، خویشان، دوستان، دیگران، حتی حیوانات خانگی و... درخواست می شود.
ب) گونه شخصی که برای سپاسگزاری از خدا، اقرار به خطا، رفتار پسندیده تر، بخشش های مادی، خواسته های مربوط به مدرسه و کارهای شخصی انجام می شود.
ج) دعاهایی که در آنها پیشگیری از خطرهای فیزیکی دنیا و بهبود بیماری خود و دیگران درخواست می شود.
د) دعاهایی که در قالب محفوظاتی تکرار می شوند و دعاها و عبادت های واردشده در دین و نیز نیایش های مدرسه ای را در برمی گیرند.

هنگامی که کودکان به دعا و مناجات با خداوند سرگرم اند، برداشت هایی متناسب با دنیای شناختی خود دارند و درباره خدایی که با او حرف می زنند، برپایه سال های گوناگون متفاوت است.

آزمایش مفهوم نیایش در نظر کودک:

این پژوهشگران ، براساس نظریه پیاژه ، با 80 دختر و 80 پسر 5 تا 12 ساله درباره ی نیایش مصاحبه کردند. از آنها سوالهای باز پاسخ پرسیدند، مانند اینکه ((دعاچیست؟)) و ((دعاها کجا میروند؟))، و نیز به آنها کار تکمیل جمله دادند(مثلا《معمولا هنگامی دعا میکنند که...》) سه داور برحسب راهنمای نمره گذاری ای که مراتب متمایز و میزان عینی سازی_انتزاع را مشخص میکرد به طور مستقل پاسخ های کودکان را تحیل میکردند . نتایج نشان دهنده ی سه مرحله در رشد مفهوم نیایش بودند:

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

ارتباط میان دین و زیست شناسی به لحاظ تاریخی منوط به نظریه تکامل بوده است اندکی پس از آن که‌ داروین آرای خود را مطرح کرد ، جامعه ی مذهبی دچار اختلاف شد و عجیب آن که محافظه کاران در هر دو سوی دعوا حضور داشتند. یک گروه تکامل را خطری هولناک برای ایمان میدیدند زیرا تمایز میان انسان و سایر جانوران را کنار میگذاشت، طرفداران مذهبی داروینیسم نظریه ی تکاملی را شاهدی شگفت آور بر شیوه ی کار خدا از طریق قوانین طبیعی میدانستند. دامنه ی این نبرد به قرن بیست و یکم هم کشیده شده است. مسائل اصلی همان است که بود، اما در جهان معاصر جریان اصلی علم از جایگاه مهمتری برخوردار است.

متفکران بسیاری کوشیده اند که نقش و کارکردهای دین را در قالب نظریه های علمی درآورند. چنین دیدگاهی را در اینجا به تفضیل شرح دادیم. اگرچه اذعان داریم که بر حسب داده های پژوهشی درباره ی دوقلوها تعبد دینی از نوعی جنبه ی ارثی برخوردار است، معتقدیم که هیچ رابطه ی مستقیمی میان دین و علم وراثت وجود ندارد. رابطه ای غیر مستقیم در این میان میتوان یافت زیرا دین در زندگی کارکردهای گوناگونی دارد. عقیده ی ما بر آن است که ایمان مذهبی نیاز‌ مردم را به معنا، مهار و ارتباطات اجتماعی برطرف میکند. هرچند این‌ رویکرد آزمون پذیر است، لازم نیست که با آرای اساسی دین به طور عام یا هر الاهیات خاصی در افتد. دین در جریان رایج زیست شناسی و علوم اجتماعی به صورت جالب توجه درآمده است. مردم شناسی و رشته ی جدید اما بسیار بحث انگیز زیست شناسی اجتماعی دیدگاه هایی را در مورد ریشه ها و نقش های احتمالی دین مطرح کرده اند. نظریه های بزرگ و فراگیر ممکن است به لحاظ فکری جالب باشند، اما تا وقتی یه پژوهش مفید و ارزیابانه نینجامند، اصولا عقیم می مانند. پژوهش درباره ی دین و مغز امروزه یک عرصه‌ پژوهشی ((داغ)) بنظر می رسد، امل اساسا در دوره ی طفولیت است. لیکن کار در این حوزه راه های تازه ای را به سوی فهم همبسته های زیست شناختی تجربه و عمل مذهبی گشوده است.

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

دکتر محمدی ، روانشناس : روان درمانی معنوی کمک بسیاری به درمان اختلالات شخصیتی می‌نماید

توجه به بعد روحی و معنوی انسان به عنوان بعد چهارم در کنار سه بعد شناخته شده قبلی (جسمی، روانی و اجتماعی) می تواند در درمان بسیاری از بیماریها و اختلالات چون ترانس سکسوالیسم و افراد با شخصیت ضداجتماعی و ... بسیار موثر باشد.

دکتر محمدرضا محمدی ، روانشناس ،که در نوزدهمین نشست علمی ماهانه دانشگاه تربیت معلم سخن می گفت با ارائه تحقیقات خود زمینه‌ی تمایز بین اصطلاحات روان و روح را اظهار کرد: روان در جهت پرده‌گشایی از اسرار ارتباط داشتن و صمیمیت و تعلق در زندگی روزمره است و روح در جستجوی یافتن الوهیت در زندگی دنیوی می باشد که برای یک درمانگر معنوی این مفاهیم در زمینه درمانی همراه رحم و دلسوزی قابل اطلاق می باشد که به معنی عشق و اعتماد و رای خویشتن می باشد و راه رسیدن به معنویت نیازمند اعتقاد به مذهب اعتقاد به یگانگی و اعتقاد به دگرگونی است و با پرورش یک وجود با روح و معنویت با این شکل هدایت درمان کلینیکی برپایه این اصول ماوراء مادی ، درمانگر می تواند بیمار را به خود حقیقی خویش برساند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه هیچ مکتب سازمان یافته و بنیان گذاری شده ای برای روان درمانی معنوی وجود ندارد اظهار داشت: ارتباط روح با روان مثل رابطه خون با بدن است و به بیان اختصاصی تر روان درمانی معنوی مراقبت، رحم و دلسوزی را درون زمینه دوگانه ‌ای از عشق و اعتقاد در ماورای خویش به تصویر می کشد.

وی با اشاره به اینکه روان درمانی معنوی از راه‌کارها و چگونگیهای سنتی درمان مانع نمی شود و باعث منسوخ شدن آنها نمی شود به بیان تجربیات خود در درمان بسیاری از بیماریها از این طریق پرداخت. 

منبع: www.isna.ir

تاریخ مراجعه: 15/8/1399

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

نرم‌افزاری که با تقلید از جامعه بشری برای کمک به کاهش خشونت‌های مذهبی ساخته شده، به امتحان گذاشته شده است.

محققان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کردند تا اقداماتی را که ناشی از شکاف‌های قومی است، شبیه‌سازی کنند.

مدل آنها حاوی هزاران نمونه از قومیت‌ها، نژادها و ادیان است.

نروژ و اسلواکی برای مقابله با تنش‌های ناشی از اسکان مهاجران مسلمان در کشورهای مسیحی در حال آزمایش این نرم‌افزار هستند.

محققان دانشگاه آکسفورد امیدوارند این سیستم بتواند به دولت‌ها در مقابله با رویدادهایی چون حملات اخیر لندن کمک کند.

یک متخصص مستقل گفته است برای استفاده از چنین سیستمی در شرایط واقعی، به کار و زمان بیشتری نیاز است.

پروفسور نوئل شارکی گفته است این سیستم، می تواند یک پروژه تحقیقاتی بسیار مفید باشد. او مفید بودن این سیستم را به تکامل آن ربط داده و گفته در چنین وضعیتی می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای تحلیل عوامل درگیر در درگیری‌های مذهبی استفاده کرد.

باورهای اصلی

این تحقیق که در نشریه انجمن مصنوعی و انگیزش اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد مردم طبیعتی صلح‌آمیز دارند.

انسان‌های شبیه‌سازی شده حتی در مواقع بحرانی، مانند بلایای طبیعی، رفتاری صلح‌آمیز داشتند.

اما در برخی شرایط، این برنامه خاطرنشان می‌کرد که مردم مایل به درپیش گرفتن خشونت بودند.

به طور نمونه می‌توان به مواقعی اشاره کرد که باورهای اصلی که هویت گروهی از مردم را تعریف می‌کرد، به چالش کشیده می‌شدتیم تحقیق روی ناآرامی‌های ایرلند شمالی به منظور برنامه‌ریزی شرایطی که محققان "اضطراب اجتماعی ناشی از بیگانه‌ترسی" نامیدند تحقیق کردند، شرایطی که به گفته آنها می‌تواند به خشونت شدید فیزیکی تبدیل شود.

بحران ایرلند شمالی که عوامل سیاسی و فرهنگی و همچنین مذهبی در آن دخیل بودند، سه دهه طول کشید و تقریبا جان ۳۵۰۰ نفر را گرفت.

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

مکتب روسیه

روانشناسی دین استفاده از روشهای تحقیق روانشناختی و مدلهای تفسیری در سنتهای مختلف دینی ، اشکال معنویت و همچنین در افراد مذهبی و غیرمذهبی است.  این علم به دنبال توصیف دقیق جزئیات و ریشه های اعتقادات مذهبی و رفتار دینی و همچنین آداب و رسوم مرتبط با آنها استاگرچه روانشناسی دین به عنوان یک رشته مستقل در اواخر قرن نوزدهم پدیدار شد ، هر سه مشکل اصلی پیش از این برای قرن ها حل شده بود.بسیاری از مناطق دین در حال حاضر توسط روانشناسی کشف نشده باقی مانده استاگرچه دین و معنویت نقش زیادی در زندگی بسیاری از مردم دارد ، اما هنوز مشخص نیست که چرا در برخی موارد منجر به نتایج مثبت می شود ، و در برخی دیگر - به منفیاین دلیل نیاز به بررسی چگونگی تأثیر و تأثیر دین و معنویت بر زندگی مردم استنتایج مثمر ثمر را می توان از طریق گفتگوی مداوم بین روانشناسی و الهیات بدست آورد. مکتب روسیه مکتب الهادی است. خدا ناباور است. در ارتباط با حاکمیت شوروی است. کشور شوروی با دیدگاه های کمونیستی اداره می شد. آزادی نداشتند ، جایی که آزاد محدود باشد تحرک کم می شود ، بنابراین روانشناسی دین در روسیه خیلی رشدی نکرد.

جرج ایوانوویچ گورجیف : فیلسوف روسی که فعالیت های او به رشد خود شخص ، رشد هوشیاری و زندگی روزمره او اختصاص داشت ،  و تعلیم آن در بین پیروانش "راه چهارم" نامیده شداز نظر گورجیف ، انسان کامل نیستطبیعت آن را فقط در یک سطح خاص توسعه می دهد.

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

مکتب فرانسوی

عمده تلاش روانشناسان فرانسوی در زمینه روانشناسی دین، در حیطه روانشناسی مرضی بوده است.

ژان مارتین شارکو: بزرگترین عصب شناس عصر خود بوده و معتقد بود جن زدگی، چیزی بیش از نوع خاصی از هیستری نیست. به اعتقاد وی ، شفای دین را می توان از راه تلقین به خود و سرایت ویژگی های روانی در گروه تبیین و درک کرد.

پیرژانه: وی پیشکسوت روانشناسی فرانسه و شناخته شده ترین شاگرد و همکار شارکو است که به یاری روانشناسی دین آمده است. مورد پژوهی های وی درباره حالت های استثنایی دینی بسیار شناخته شده است. برجسته ترین مطالعه ی ژانه ، مربوط به بیماری به نام مادلین است. وی در مطالعه ی مادلین متوجه شد در پس حالات متغیر عرفانی وی ، اختلال ضعف روانی قرار دارد گه امروزه به اختلال وسواس فکری_ عملی معروف است.

ژرژ برژه: مهمترین شخصیت سنت التقاطی پروتستان، برژه است. اصل توازی دین و روانشناسی، مکمل اصل برون داشت امور متعالی فلورنو است. از نظر اصل فوق ، پدیده دینی دارای دو جنبه متناظر حالت های روانشناختی معنای عینی است. بنظر وی، روانشناسی دین تنها صلاحیت پرداختن به حالت های روانشناختی را دارد. به اعتقاد وی، به تفسیر روانشناختی ، الهیات ایمانی و تکلیف اخلاقی نیز باید افزوده شود. جالب ترین اثر برژه، مطالعه وی درباره حضرت عیسی است.

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

مکتب آلمانی

روانشناسی دین در آمریکا، عمدتا توسط روانشناسان گسترش داده شد در حالی که در آلمان، ، زمینه کار در قلمروی بحث فیلسوفان و عالمان الهیات بود. در آثار شلایرماخر، دیدگاه روانشناختی در مقایسه با موضع الهیاتی، در درجه دوم اهمیت داشت. ظهور آثار دانشمندان آمریکایی با ترجمه آثار جیمز و استارباک، روانشناسی دین در آلمان، نیرو و جهت جدیدی گرفت.

ویلهلم وونت: بنیانگذار روانشناسی تجربی به شمار می رود. در درون نگری کنترل شده تجربی پیشگام بود اما اعتقاد داشت فرآیندهای عالی تر روانی که در نماد های فرهنگی ای نظیر زبان ، اسطوره و دین عینیت می یابند تنها با استفاده از روانشناسی عامه می توان درک کرد. فنون روانشناسی فردی را که مورد استفاده ی آمریکایی هاست برای هر نوع روانشناسی دین واقعی، بی فایده دانست. وی درصدد بود دین را از طریق بازسازی گذشته بعید آن و با مبنا قرار دادن فرآیندی تحولی، تبیین کند که در حوادث ذهنی ابتدایی و غیر دینی ریشه دارد. به اعتقاد وی دین عبارت است از این احساس که دنیای ما، بخشی از دنیای بزرگتر و فوق طبیعی است که در آن، اهداف والاتر تلاش انسانی به ثمر نشسته و تحقق می یابد.

فروید ، یونگ و دیگر تحلیل گران: روانشناسی عمقی به مطالعه ی پدیده های ناخودآگاه می پردازد. فروید دین را توهم ، نورز جهان شمول و مخدر می نامد و امیدوار است که نوع بشر بتواند بر آن چیره شود. یونگ،  آدلر و دیگر هواداران نخستین تحلیلگری، ارزش روانشناختی باورهای دینی را پذیرفته اند. آنجه یونگ را از فروید جدا کرد، تعلق خاطر وی به دین، اسطوره و سنت های باطنی و نمادین نبود بلکه نقطه جدایی این دو، ارزیابی مثبت یونگ از دین به عنوان نمایانگر ابعاد روح به نحوی ژرف تر و جامع تر از سائق های جنسی به شمار می رود. منتقدان دین فروید را پشتوانه بهتری برای اعتراض های خود میداند.

  • عاطفه جهانشیری
  • ۰
  • ۰

عمده ترین عامل در پیدایش روانشناسی دین،موفقیت های بزرگی بود که علوم طبیعی در قرن 18 میلادی به دست آورد. مهمترین افراد شاخص رواتشناسی دین عبارتند از : گالتون، هال ، استارباک، لوبا، جرج کو،ویلیام جیمز و جیمز پرت

ویلیام جیمز: شناخته شده ترین روانشناس در گرایش توصیفی به دین است. وی در آغاز کتاب انواع تجربه دینی که یکی از بزرگترین آثار کلاسیک در زمینه روانشناسی دین است ، بر ضد ماتریالیسم پزشکی اعلام موضع می کند و آن را نمی پذیرد. به اعتقاد وی ارزیابی نهایی یک عقیده یا تجربه را فقط در سایه ی ثمر بخشی نه در زندگی فرد می توان انجام داد. او به جای نمونه گیری گسترده ، از موارد نسبتا نادر به عنوان آزمودنی های اولیه خود بهره می گرفت و از توانایی تشخیص و بصیرت استثنایی خود استفاده می کرد. کتاب انواع تجربه دینی به عنوان مهمترین کتاب در زمینه روانشناسی دین شناخته می شود.

گالتون: نخستین مطالعات علمی در زمینه روانشناسی دین را فرانسیس گالتون انجام داده است. وی بنیانگذار روانشناسی تفاوت های فردی است. وی نخستین کسی بود که از روش های آماری همبستگی در این زمینه استفاده گرد. مهمترین پژوهش وی ، تحقیق در مورد کارایی عینی دعا و نیایش است. از نظر گالتون تردیدی وجود نداشت که دعا و نیایش ، دارای آثار مثبت باطنی است.

جیمز پرت: تاثیر برانگیزاننده ویلیام جیمز بر آثار وی ، قابل تشخیص بوده و در سال 1905 پایان نامه دکتری خود را زیر نظر وی به اتمام رساند. عمده ترین اثر پرت در زمینه روانشناس دین ، کتاب آگاهی دینی بوده که مطالعه ای صرفا توصیفی از مجموعه ای از جلوه های دینی است. پرت در تاریخ ادیان به خصوص ادیان هند و بودایی صاحب نظر است.

  • عاطفه جهانشیری